سفارش تبلیغ
صبا ویژن


بچه های کارزین

حذف موانع بی علت در تربیت

 


ملاک ما برای منع کودکان و نوجوانان از رفتارهای نابهنجار ، باید شرع مقدس باشد. برخورد سلیقه ای والدین در این مساله ، پسندیده نیست . برخی والدین براساس سلیقه شخصی خود ، کودکان را از اموری منع می کنند ؛ حال آن که از دیدگاه دین ، منعی برای آن ها نیست.

 

کودک

 

بازی کودکان ( اگر مزاحمتی برای دیگران ایجاد نکند ) ؛ سر و صدای آنان ( اگر دیگران را نیازارد ) ؛ تحرک بیش از حدشان ( اگر ضرر و خطری را در پی نداشته باشد )؛ قدم زدن با دوستان، حضور در منازل دوستان یا دعوت آنان ( اگر همسالان مورد اعتمادند )؛ خرید کفش و لباس موردعلاقه و ...، هیچ گونه اشکالی ندارد و نباید کودکان را از این امور منع کرد .

هرگاه کودک مرتکب حرامی شد ، باید او را باز داشت .«کودکی» نمی تواند دلیل بر بی توجهی به گناهان او باشد ؛ همان گونه که اگر مقداری هروئین مصرف کند ، به دلیل سن پایین او از آن چشم نمی پوشید .

اقدام به موقع شما در برابر اعمال خلاف کودک ، او را از رفتارهای نابهنجار بعدی مصون خواهد کرد

 جلو بسیاری از آتش سوزی های بزرگ جهان را با یک فنجان آب می توان گرفت ؛ البته اگر به موقع انجام شود .

متاسفانه برخی خانواده ها به سبب عدم اقدام به موقع در برابر گناهان کودک ، در دوران نوجوانی اش با فرزندی مواجه می شوند که رفتار نابهنجار در او نهادینه شده است و اصلاح او ، کار بسیار سختی خواهد بود .

در ادامه ی مقاله با ذکر دو مثال ، بحث رفتارهای نابهنجار کودکان و علل آن را بررسی می کنیم :

مثلا برخی کودکان دست به چاقو می برند و دیگران را با چاقو تهدید می کنند . این رفتار ، بی علت نیست و بی شک ریشه هایی دارد :

تثبیت و تقویت رفتار در کودکی : احتمال دارد این کودک در 2 یا 3 سالگی ، چاقویی را برداشته و به سوی شما حمله کرده است و شما با اظهار خوشحالی و خنده ، این رفتار در او تثبیت کرده اید . به پدران و مادران عزیز توصیه می شود در این گونه موقعیت ها ، مغلوب احساسات خود نشوند و فرزند خود را با نرمی و عطوفت ،  از عمل ناپسند باز دارند .

جلب توجه : با  توجه به نیاز فطری کودک به توجه ، احتمال می دهم با این کار می خواهد خود را نشان دهد وتوجه شما و دیگران را به خود جلب کند .در چنین موقعیتی به او بی توجهی کنید . مطمئن باشید چاقو را در قلب شما فرو نخواهد کرد و به شما یا دیگران صدمه نمی زند ( البته اگر مشکلی در سیستم عصبی و مغزی نداشته باشد ) . اگر احتمال خطر ، جدی است ، به شکل فیزیکی و بدون سخن ، چاقو را از او بگیرید .

فیلم های خشن : در موارد بسیاری ، کودکان از فیلم های خشن تقلید می کنند ؛ پس زمینه دیدن این گونه فیلم ها را از بین ببرید .

احساس ناتوانی و جبران : گاهی برای اثبات قدرت و پوشاندن ناتوانی ها ، چنین رفتاری را نشان می دهد . او را سرزنش نکنید و القائات منفی بی ارزشی ، ناتوانی ، بی عرضگی و ... را از بین ببرید .

در مثال دوم ، بد رفتاری با فرزند تازه تولد یافته را مورد بررسی قرار می دهیم . در این مواقع علت بدرفتاری کودک چیست و چگونه باید این مشکل را از بین برد ؟

بهتر است پیش از تولد فرزند دوم ، فرزند اول خود را آماده کنید و اگر چنین نکرده اید ، برخوردهای شما در حال حاضر بسیار اهمیت دارد. برخوردهای نسنجیده ، می تواند از فرزند دوم رقیب هولناکی بسازد و آثاری منفی داشته باشد و برخورد درست ، حسادت فرزند اول را کاهش خواهد داد

 

 

علت این بدرفتاری ها ، حسادت شدید به فرزند دوم است که در کودکان زیر 5سال و با فاصله سنی کمتر از 3سال بیشتر به چشم می خورد ( از 6سالگی به بعد ، به جهت ارتباط بیشتر کودک با همسالان در آمادگی و مدرسه ، حس حسادت کمتر می شود ؛ ولی از بین نمی رود ) .

 

بهتر است پیش از تولد فرزند دوم ، فرزند اول خود را آماده کنید و اگر چنین نکرده اید ، برخوردهای شما در حال حاضر بسیار اهمیت دارد. برخوردهای نسنجیده ، می تواند از فرزند دوم رقیب هولناکی بسازد و آثاری منفی داشته باشد و برخورد درست ، حسادت فرزند اول را کاهش خواهد داد .

 

چند توصیه

** خود و نزدیکانتان به فرزند دوم ( به ویژه در حضور فرزند اول) کمتر توجه کنید .

** اگر می خواهید فرزندانتان را ببوسید ، اول بزرگ تر و بعد فرزند تازه متولد شده را ببوسید .

** با اعطای مسوولیت به فرزند بزرگ تر ، حس بزرگ شدن را در او تقویت کنید . فرزند شما علاقه مند است برخی کارهای برادر کوچکش ( آوردن شیشه شیر ، آوردن وسایل حمام ، پوشک و مراقبت از او ) را به عهده گیرد ( البته توجه داشته باشید که چون سیندرلا ، خدمتکار برادرش نشود ) .

کودک

 

**

اجازه دهید گاهی در جاهای بی خطر ، برادر کوچکش را بغل کند .

** سعی کنید در حضور او به فرزند شیرخواره خود ، شیر ندهید . اوج حسادت کودکان اول، زمانی است که مادر ، فرزند را شیر می دهد .

** ممکن است از شما بخواهد شیر صبحانه را با شیشه بخورد . دراین صورت مقاومت نکنید . چون شیر ، آرام به دهانش می رسد و مزه پلاستیک سرشیشه احتمالا برایش جالب نیست ، این عمل دوامی نخواهد داشت .

** وقتی پدر به خانه باز می گردد ،اول سراغ فرزند دوم نرود ؛ بلکه دقایقی را با فرزند بزرگ تر بگذراند و پس از آن به فرزند دوم توجه کند ( توصیه می شود حال فرزند کوچک را از بزرگ تر نپرسد ) .

** اگر برادر کوچک تر را کتک زد ، با او با خشونت برخورد نکنید ؛ بلکه با لحنی محکم و قاطع بگویید : اجازه نمی دهید به او صدمه بزند .

** اگر خواست از برادر کوچکش شکایت کند ، اجازه دهید حرف بزند . او به شدت به تخلیه ی احساسات نیاز دارد.

پس همان طور که در این مقاله با ذکر دو مثال ذکر شد ، اغلب بدرفتاری های کودکان و نوجوانان بی علت نیست . این بر عهده ی والدین هوشمند و بافراست است که علت را بیابند و درصدد رفع عاقلانه ی آن برآیند.

 

 


نوشته شده در سه شنبه 90/9/22ساعت 11:0 صبح توسط فروهر| نظر|



قالب جدید وبلاگ پیچک دات نت




آمار سایت

تعبیر خواب آنلاین


فال حافظ



تماس با ما
Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت

.