سفارش تبلیغ
صبا ویژن


بچه های کارزین

مسجد جامع کارزین Karzin Masque

قاموس المحیط افتخارکارزین شهر

شهرستان قیروکارزین باقدمتی چندین هزارساله می باشد و مورخین و سیاحانی همچون ابن حوقل بغدادی ,اصطخری,ابن بلخی,مستوفی و... بدین شهرستان اشاراتی داشته اند ودرفارسنامه ناصری این شهرستان مهد و خاستگاه دانشمندان وفرهیختگانی همچون شیخ ابو طاهر مجدالدین محمد بن یعقوب کارزینی معروف به فیروزآبادی صاحب قاموس شریف و... قلمداد گردیده است. دین مردم منطقه اسلام و مذهب آنان اثنی عشری می باشد. ازسفرنامه ابن حوقل چنین برمی آید که درسده چهارم ,زبان فارسی,پهلوی و عربی درفارس رایج بوده است.زبان اصلی مردم فارسی ,اما در بخشهای عشایرنشین منطقه به زبان ترکی نیز تکلم می کنند. نژاد مردم منطقه برطبق گفته های ابن حوقل,ازطوایف کرد است. ولی ابن درید آنان را از نژاد عرب می داند. آنچه مسلم است ساکنان اصلی فارس آریایی هستند و طوایف مختلفی ازاعراب و کردها نیز وارد فارس شده اند.

 

شیخ ابوطاهر مجدالدین محمد بن یعقوب مشهور به فیروزآبادی متولد 729 هجری قمری در کارزین,صاحب یکی از معروفترین و معتبرترین لغت نامه های عربی بنام قاموس یا قاموس المحیط می باشد. بعلت اهمیت بسیار و اعتبار فراوانش از روزگار مولف تا قرن اخیر شرح بسیاری برآن نوشته اندوبه زبانهای فارسی و ترکی ترجمه شده است. از ترجمه های فارسی آن یکی ترجمان اللغه تالیف محمد بن یحیی ابن شفیع قزوینی است.

 

محمدبن حسین مقری حرم کارزینی,که فیروزآبادی در ذیل لغت گرز درباره اوچنین می گوید: کارزین شهری است درفارس ودراین شهر جماعتی از علما و محدثین برخاسته اند و ازآنهاست محمد بن حسین مقری حرم کارزینی .

 

شیخ علی بن محمد بن عبدا... طبیب افزری و عمیدالدین اسعد افزری که درتاریخ فارسنامه ناصری درمورد این دو چنین آمده است:"در زمان قدیم علما و بزرگان از افزر برخاسته اند.شیخ علی بن محمد بن عبدا...طبیب افزری که تاکنون شرح تصریف افزری درمیانه اهل علوم مشهور بوده است و مانند عمیدالدین اسعد افزری عالمی فاضل و ادیبی کامل درفنون علمیه و اشعار عربی و فارسی استاد بود ومدتی وزارت اتابک سعدبن زنگی اشتغال داشت و بعداز وفات اتابک سعد دراول سلطنت اتابک ابوبکر بن اتابک سعد چندی به وزارت اواقدام نمود و حضرت اتابکی برای وحشتی که از او در خاطر داشت او را و تاج الدین محمد پسر او را در قلعه اشکنوان ابرج{حوالی مرودشت}محبوس نموده,سرانجام درسال 624 هجری قمری درقلعه اشکنوان به رحمت ایزدی پیوست."

 

حاجی ملامحمد قیری:به نقل از فارسنامه ناصری,"ازعلمای این بلوک استجناب شریعت انتساب علامی حاجی ملامحمد قیری خلف الصدق زاهد عابد ملااسماعیل قیری سالها این پدر و پسر درشیراز به نشرعلوم و فتاوی اشتغال داشتند."

 

آقاجانی قیری:فارسنامه ناصری درباره وی می گوید:در رتبه شاعری نادره زمان بود و شعربسیاری گفته و دیوانش ازمیان رفته است.

 

درویش قیری:ازشاعران معروف منطقه قیروکارزین بوده وشعرهایی ازاوبه ثبت رسیده است.و در جواب فتحعلی شاه که از او می پرسد اهل کجایی؟ می گوید:

 

شاها زسیاه بختی من پیداست که ازدیار قیرم

 

از شعرا و ادبای معاصر شهرستان نیز می توان به احمدکاظمیان ,عبدالمطلب خاکسارقیری,عیسی رضوی و شادروان حسین فرجی اشاره نمود.


نوشته شده در دوشنبه 90/9/28ساعت 11:0 عصر توسط فروهر| نظر|



قالب جدید وبلاگ پیچک دات نت




آمار سایت

تعبیر خواب آنلاین


فال حافظ



تماس با ما
Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت

.